Akademia uczniowska PDF Drukuj Email
Wpisany przez mgr Alicja Nimirska   
Piątek, 07 Czerwiec 2013 00:00

W mijającym roku szkolnym 2012/13, uczniowie Gimnazjum w Żelisławicach uczestniczyli w programie Akademia uczniowska, w którym w ramach szkolnych kół naukowych, realizowane są zajęcia dodatkowe z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.

Celem programu jest podniesienie efektywności nauczania w ponad 300 szkołach gimnazjalnych za pomocą skutecznych programów kształcenia kompetencji kluczowych na lekcjach przedmiotów matematyczno - przyrodniczych i zajęciach szkolnych kół naukowych. Organizatorem jest Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Kapitał Ludzki Narodowa Strategia Spójności, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Unia Europejska Europejski Fundusz Społeczny.


Zaowocowało to zrealizowaniem przez drugoklasistów projektów edukacyjnych. Pięć grup podjęło wyzwania matematyczne, których finałem było przeprowadzenie wzajemnego nauczania dla pozostałych uczniów.
W pierwszym półroczu pojęciem kluczowym była statystyka, a  w drugim podobieństwo brył.

Problemy rozwiązywane przez zespoły:

Zespół 1:
Jaki ma wzrost, szerokość pleców, długość dłoni i jak daleko skacze z miejsca  statystyczny uczeń z  naszego gimnazjum?

Zespół 2:

Jaką ma wagę, długość nóg, długość włosów i jak długo kręci hula-hop statystyczny uczeń z naszego gimnazjum?

Zespół 3:
Jaki ma obwód w pasie, jak długie stawia kroki, jak szybko czyta i jaką ma gibkość  statystyczny uczeń z naszego gimnazjum?

Zespół 4 :
 Długości krawędzi sześcianu i prostopadłościanu zwiększamy w skali  2:1, 3:1, 4:1 ...
Ile razy zwiększy się pole powierzchni - ile razy więcej papieru będzie potrzeba na oklejenie każdego powiększonego  modelu? Jaki to ma związek ze skalą?

Zespół 5:
Długości krawędzi sześcianu i prostopadłościanu zwiększamy w skali  2:1, 3:1, 4:1 ...
Ile razy zwiększy się objętość - ile razy więcej  klocków zmieści się w każdym powiększonym  modelu? Jaki to ma związek ze skalą?

Poszczególne zespoły realizowały projekty przechodząc etapy od planowania, opracowania dokumentacji poprzez przeprowadzenie pomiarów i doświadczeń, po pokaz w formie wzajemnego nauczania i samoocenę. Oprócz umiejętności matematycznych, uczniowie mieli możliwość rozwijania umiejętności typowych dla pracy grupowej i projektowej, jak np. sporządzanie harmonogramu, określanie kryteriów sukcesu, podział zadań, współpraca, wymiana informacji zarówno wewnątrz zespołów, jak również pomiędzy zespołami, prowadzenie blogów itd.

Zaangażowanie i  wywiązywanie się ze zobowiązań umożliwiło z sukcesem osiągnąć zamierzone efekty i zaliczyć realizację edukacyjnego projektu gimnazjalnego.

Akademia uczniowska  realizowana jest od trzech lat. Dotychczas odbyły się zajęcia szkolnych kół naukowych z fizyki i matematyki. W następnym roku szkolnym po raz ostatni będą mogli w niej uczestniczyć obecni pierwszoklasiści. Czeka ich, podobnie jak starszych kolegów i koleżanki, wycieczka do ośrodka naukowego. Dotychczasowe wyjazdy odbyły się do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie oraz na zajęcia laboratoryjne w Instytucie Fizyki na Uniwersytecie Śląskim. Uczniowie mieli również okazję poznać z jakich osiągnięć fizyki korzysta Radio Katowice.
Szkoła wzbogaciła się o zestaw odczynników  chemicznych oraz mikroskop z możliwością projekcji obrazu za pomocą rzutnika multimedialnego.
Akademia uczniowska okazała się programem, który z sukcesem wspiera kreatywność, odpowiedzialność i stawia na rozwój umiejętności matematyczno-przyrodniczych.


LAST_UPDATED2